Menüü

Uuring: üle poole eestlastest peab oluliseks alkoholivabade toodete reklaami

Saku Õlletehas viis koostöös Norstatiga läbi uuringu, millest selgus, et alkoholivabade jookide reklaami toetab 53% Eesti inimestest. Reklaami keelustamist toetas vaid 5% küsitletutest.

Norstati läbiviidud uuringust selgus, et peamine põhjus, miks alkoholivabade toodete reklaame toetatakse, on see, et need aitavad teha tervislikumaid valikuid – nii vastas kolmandik uuringus osalenutest. Viiendik märkis toetuse põhjusena, et tänu reklaamidele saab konkreetse toote ja turule tulnud uute toodete kohta lisainfot. Kõige kõrgem oli alkoholivabade reklaamide toetus vanusegruppides 25-34 ja 55-65, kõige madalam aga 35-44-aastaste seas.

Ebavajalikuks pidas alkoholivabade toodete reklaami 18 protsenti, sh viie protsendi arvates võiks see olla keelatud. Reklaamimise vajaduse osas puudub seisukoht ligi kolmandikul – 29 protsendil – vastanutest. 

Saku Õlletehase turundusjuhi Eva Maarendi sõnul illustreerib uuring hästi, kuidas inimesed hindavad alkoholivabade toodete populaarsemaks muutumist. „Nõudlus alkoholivabade jookide vastu on selgelt tõusuteel – seitsme aastaga on Saku Õlletehase alkoholivabade jookide müük kasvanud lausa neljakordselt. Alkoholivabade toodete reklaami peamine eesmärk on kasvatada tarbija teadlikkust alkoholivabadest toodetest. Kuna kolmandik 25-65-aastastest vastas, et reklaam paneb neid tervislikumaid valikuid tegema, siis see kinnitab alkoholivabade toodete reklaami vajalikkust,“ ütles Maarend. 

Ta lisas, et alkoholivabade toodete reklaami puudutavas debatis on pakkunud kõneainet teema, et alkoholivaba toote reklaami puhul ei suudeta tarbija jaoks erinevust alkoholiga tootest piisavalt selgeks teha. Uuring kinnitab vastupidist – 57% vastanutest eristab alkoholivabade toodete reklaame alkoholiga toodete reklaamist alati selgelt, 22% vastanute hinnangul võiks osa tootjatest alkoholivabade toodete reklaamid arusaadavamaks teha, 13% vastanutest pole kõnealusele teemale tähelepanu pööranud ning vaid 7% peab alkoholivabade toodete reklaami eksitavaks.

Uuringust selgus veel, et naissoost vastajaid on pannud alkoholivabade jookide kasuks otsustama peamiselt põhjus, et nad ei soovi alkoholi tarbida (58%). Teise olulise põhjusena toodi välja, et laienenud toote- ja maitsetevalikust on enda jaoks meeldiv alkoholivaba jook leitud (38%). Mehi on alkoholivabade toodete kasuks otsustama pannud peamiselt vajadus autot juhtida (57%) ja ka soov alkoholi mitte tarbida (36%).

Saku Õlletehase tellitud uuring viidi läbi 2024. aasta kevadel  koostöös uuringufirmaga Norstat, küsitledes 1001 vastajat vanuses 25–65 aastat.