Meile meeldib tihti end Eestis võrrelda teiste riikide ja rahvastega. Ennekõike muidugi siis, kui oleme mõnes võrdlustabelis eesotsas - näiteks märksõnad digi, PISA, ettevõtlusvabadus, uuenduslikud tehnoloogiad ja lahendused. Just innovatsiooniga seoses võib aga välja tuua pealtnäha väikese, ent sisult suure uuenduse, mis nähtav ja katsutav ka poodides üle Eesti – Carlsbergi Snap Pack pakendivaba kuuspakk.
Maailma juhtiv õlletootja Carlsberg Grupp, kuhu kuulub ka Saku Õlletehas, tutvustas uuenduslikku kuuspakki, kus tavapärase plasti asemel hoiab purke koos liimkinnitus, ligi kaks ja pool aastat tagasi. Esimesena said Snap Pack kuuspakke oma silmaga näha ja käega katsuda britid 2019. aastal. Ning juba aastapäevad oleme meie Eestis koos lõunanaabrite lätlaste-leedukatega ning taanlaste, prantslaste ja sakslastega esimeste seas maailmas, kelleni plasti kasutust drastiliselt vähendav tehnoloogia jõudis. Sh kaob plastik ning pole vaja ka ühtegi muud pakendusliiki, á la kartong.
Carlsbergi arvutuste kohaselt võimaldab uudse liimkinnituse kasutuselevõtt vähendada plasti kasutust tänasega võrreldes kuni 76 protsenti, mis koguseliselt võrdub 1200 tonniga aastas.
Kui palju on 1200 tonni? Ilmselt oleme kõik ühel või teisel moel kuulnud-näinud-lugenud mõttevahetusi poeskäigust ja kilekottidest. Ümberarvutades võrdub 1200 tonni 60 miljoni kilekotiga aastas – just selle koguse võrra vähem kulub Snap Packi tehnoloogiaga.
Lisaks on Snap Packil tänu pakendi puudumisele täiendav positiivne mõju ökoloogilise jalajälje vähendamisele – seeläbi väheneb ühtlaselt tootmises CO2 emissioon, vajadus fossiilsete kütuste kasutamisele pakendamisel jm.
Snap Packi tehnoloogia on juba globaalselt ka palju tunnustust saanud. Teiste hulgas on uuendus saanud ära märgitud Maailma Majandusfoorumil, maailma joogitööstuste innovatsioonikonkursil, Cannes Lions loovfestivalil jm.
Kuid Snap Pack ei tähenda, et pakendiinnovatsioon on nüüd "valmis ja lõplik". Juba sel aastal loodab Carlsberg saada kasutusloa täiesti uudse lähenemisega pakendile - sajaprotsendiliselt looduslikele ning kestlikke põhimõtteid järgides toodetud taaskasutatavatest puidukiududest pudelitele. See Carlsbergi Green Fiber Bottle looks uue pakendi mitte pelgalt õlledele, vaid ükskõik millistele teistele jookidele või vedelatele toodetele.
Milleks seda kõike teeme? Ilmselgelt on puhas keskkond, säästlik ressursikasutus meie kõigi ühine mure - alates üksikisikutest kuni ettevõtete-organisatsioonide ja tervete riikideni. Carlsbergi grupp ja seeläbi ka Saku Õlletehas on sealjuures võtnud endale ambitsioonika eesmärgi - süsinikheitmete nulltase tootmises aastaks 2030. Ning ka Snap Pack kilevaba kuuspakk on samm selles suunas.