Menüü

Õllemüük jaekaubanduses kasvas 11 protsenti, horeca kukkus poole võrra

Mullu, mil suurt osa aastast ilmestas koroonapiirangutest turistide madalseis ning horeca-sektori raskused, kasvas kodumaine õllemüük jaekaubanduses enam kui kümnendiku ning tarbimiseelistustes kasvas kodumaiste tuntud õllebrändide osakaal; horeca-sektor seevastu kukkus aasta varasemaga võrreldes 45%.

"Lahjade alkohoolsete jookide - peamiselt õlle ja siidri – müük jaekaubanduses Eestis suuresti tänu piirangutele ja nende mõjule mullu kasvas, õlle kategoorias ligi 11 protsenti ning siidri puhul kuus protsenti," kirjeldas Saku Õlletehase juhatuse liige Jaan Härms.

Õlle müük kaubanduses kasvas sarnaselt Eestile ka lõunanaabrite lätlaste ja leedulaste juures, kuid meiega võrreldes märkimisväärselt tagasihoidlikumalt - vastavalt 2,7 protsenti Lätis ja 2,4 protsenti Leedus. 

Jaan Härmsi sõnul mõjutasid kodumaist müüki ennekõike lõunapiiri kaubanduse järsk langus tulenevalt liikumis- ja reisimispiirangutest. Nii kevadel kui ka sügisel, kui piirid kinni olid, liikusid Läti piiri müügid suuresti koduturu jaekaubandusse, samuti avaldus teisel poolaastal lõunapiiri kaubandusele mõju 2019. aasta suvine aktsiisilangetus.

"2020. aasta algas väga paljulubavalt ning mitu aastat languses olnud müük turistidele pöördus taas tõusule," rääkis Saku Õlletehase juhatuse liige. "Eriolukorraga kaasnenud reisimispiirangute tõttu langes Soome turistide arv aprillis-mais sisuliselt nulli ning kuigi suvel piirangute leevenedes naasid ka turistid, siis sügisene teine laine viis taaskord selle suuna nullilähedaseks. Nii turistide kadu kui ka siseriiklikud piirangud asetasid taaskord suurde raskusesse ka toitlustus- ja majutusettevõtted."

Kõneka trendina Eesti tarbijate eelistuses tõi Jaan Härms välja, et tänavu on tarbijate maitse-eelistustes näha tuntud kodumaiste brändide populaarsuse kasvu. "Turul tervikuna annavad varasemate aastatega võrreldes enam tooni õlled nagu näiteks Saku Õlletehase puhul Saku Originaal, Karl Friedrich, Saku Kuld ja Rock," rääkis ta. "Teine trend on erinevate õllekokteilide populaarsuse kasv, seda nii alkoholisisaldusega kui ka alkoholivabade jookide osas."

Aasta-aastalt kasvu näidanud alkoholivabade õllede segment säilitas eelmisel aastal aasta varasema taseme ja on sõltuvalt hooajast kogu turumahust 5-10 protsenti. "Samas arvestades kogu turu enam kui kümneprotsendilist tõusu, siis mahuliselt kasvas eelmisel ka alkoholivabade õllede tarbimine," lisas Härms.

Juba aastaid on Saku Õlletehas panustanud jõuliselt eksporti, et tasandada varasemalt stabiilselt väikeses languses olnud siseturu nõudlust ja ka turistide ostude vähenemist. 

"Mullu oli Saku Õlletehasele selles osas erakordne aasta - hoolimata globaalsetest piirangutest ja tihtipeale ühiskondade sulgemisest pidasid kõik meie varasemad ekspordilepingud ning ühtlasi sõlmisime uue väga olulise mahuga lepingu Venemaa turul - sügisel hakkasime tarnima Saku esindusõlut Saku Kuld 8500 kauplusega edasimüüjale ning oleme tänaseks sinna tarninud juba üle saja konteineri," rääkis Jaan Härms. "Olemasolevad ekspordilepingud ja uus kanal idaturul aitasid meil tasakaalustada turistide kadumisest ja horeca sektori raskustest tingitud mahtude vähenemist Eestis."

Alanud 2021. aasta trende suunab Saku Õlletehase juhatuse liikme sõnul kõige enam sarnaselt teiste tootmissektoritega COVID-19 pandeemia ja seotud piirangute oodatav leevenemine ning majanduse käekäik üldiselt.

"Toitlustus- ja majutusasutuste puhul oleme juba näinud märkimisväärseid ümberkorraldusi turul, sh paljude pikaaegsete ettevõtete sulgemist. Seetõttu on sektori vaatest kriitilise tähtsusega, et pandeemia levik saaks võimalikult pea piiratud ning oodatav vaktsiinide laialdasem levik avab taas nii avaliku elu kui ka piirid," lisas ta.